Jak zadbać o odporność w czasach SARS-CoV-2?

 

 

 

 

 

Nastał czas, w którym jeszcze więcej i głośniej, ze względu na SARS-oV-2, mówi się o odporności. Dlatego postanowiłam zebrać najważniejsze informacje i opisać co trzeba zrobić, by wesprzeć swoją odporność, bo mamy realny wpływ na jej stan.

Układ immunologiczny:

Co to jest odporność? Jest to zdolność organizmu do walki z patogenami. Warto wiedzieć, że w jelita to duża część odporności organizmu (znajduje się w nich ok 80% komórek tzw immunokompetentnych), zatem dbając o nie będziemy korzystnie wpływać na odporność.

Jak zadbać o jelita? Tym co jesz – unikaj produktów, które Ci nie służą lub na które masz alergie czy nietolerancje, zapomnij o żywności przetworzonej, urozmaicaj swój jadłospis, przyjmuj probiotyki (naturalne i w formie suplementu, ale dobre jakościowo), wysypiaj się, unikaj sytuacji stresowych lub spróbuj oswajać się ze stresem, żeby Cię nie zdominował. Przebywaj na świeżym powietrzu ( na chwilę obecną unikaj skupisk ludzkich), dbaj o umiarkowaną, ale regularną aktywność fizyczną.

A co z suplementacją witaminowo-mineralną?
Urozmaicona dieta to podstawa i nie bagatelizujcie tego. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, iż ciężko jest uzupełnić wszystkie niezbędne witaminy i minerały z diety, bo musimy uwzględnić proces przetwarzania produktów, przechowywanie, dlatego liczmy się ze stratami składników odżywczych. W związku z tym jakie suplementy warto dodatkowo przyjmować?

Suplementacja:

💚Witamina C – choć nie ma udowodnionego wpływu na wzmocnienie odporności, to warto ją przyjmować, bo wpływa na przyswajanie minerałów niezbędnych do dobrego zdrowia np. żelaza, cynku, magnezu. Dodatkowo w trakcie infekcji jej magazyn jest wykorzystywany, więc trzeba ją uzupełnić. Najlepiej przyswajalne formy witaminy C – to kwas askorbinowy z dodatkiem bioflawonoidów roślinnych, dzikiej róży, aceroli, cytrusów. Nie dajcie się wmanewrować w witaminy lewoskrętne i inne tego typu cudownie działające specyfiki.

Jak zadbać o odporność w czasach SARS-CoV-2?
💚Cynk – ma udowodnione, korzystne działanie na odporność. Znajduje się we wszystkim komórkach naszego organizmu. Posiada właściwości immunomodulujące, to znaczy, że wpływa na układ odpornościowy, zapobiegając infekcjom.Najlepiej przyswajalne formy cynku to np. diglicynian, glukonian, chelat.

💚Kolostrum – siara bydlęca – zawiera cenne immunoglobuliny, które korzystnie wpływają na odporność, dodatkowo produkt ten korzystnie wpływa na barierę jelitową, najprościej mówiąc – uszczelnia ją. Najlepiej wybrać liofilizowane kolostrum, bo zawiera najwięcej cennych składników.

Jak zadbać o odporność w czasach SARS-CoV-2?
💚Kwasy Omega 3 – działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne. Dobrze by w składzie suma EPA i DHA była wyższa niż 500.

💚Ekstrakt z korzenia lukrecji – działanie silnie przeciwzapalne.

💚Oczywiście witamina D3! Jeśli w waszym organizmie poziom tej witaminy jest na odpowiednim poziomie nie jest konieczne przyjmowanie wysokich dawek.

💚Laktoferyna – jest białkiem, które wpływa na przyswajanie żelaza (wspomaga). Efektem związania żelaza jest działanie przeciwbakteryjne (przyswojone żelazo, nie wędruje po organizmie, a bakterie nie mają pożywki). Laktoferyna jest wytwarzana przez nasz organizm, znajduje się w mleku matki, ma duży potencjał. Oprócz działania przeciwbakteryjnego, ma również działanie przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe, przeciwpasożytnicze, korzystnie wpływa na mikrobiotę jelit.

Jak zadbać o odporność w czasach SARS-CoV-2? dietetyk kraków, konsultacje online, konsultacje dietetyczne kraków, korona wirus, sars-cov-2, odporność

korona wirus

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *